• UNI JA UNETUS

UNI JA UNETUS

Nr. 8 / September 2013

Uni ei anna uuta kuube, magamine maani särki. Nii arvas vanarahvas. See näitab, et magamisse suhtuti mõningase üleolekuga - tööd oli vaja teha! Paraku aga pole ilma kosutava une ja tervisliku söömiseta meist kellestki õiget töötegijat. Kuube ja särki (ammugi mitte maani särki) uni tõesti ei anna, kui just sellesisulist unenägu ei juhtu nägema. Küll aga parema tervise. Samas võivad uneprobleemid tervise sootuks röövida. Selles ajakirja numbris keskendumegi unele ja selle seostele söömisega.

Teeme selgeks, miks meile uni üldse vajalik on, missugused asjaolud seda mõjutavad ja mis võib meiega unepuudusel juhtuda. Anname ülevaate unetuse tähtsamatest põhjustest ning näeme, et toitumisega seotud asjaolud ei ole nende hulgas sugugi vähetähtsad. Kolmandas artiklis jätkub uneteema avamine põhjalikumalt ja veidi teise nurga alt, autor kirjeldab praktiseeriva unearstina ka spetsialistide poolt kasutatavaid teste ja skaalasid unehäirete väljaselgitamiseks. Järgmises artiklis näeme, kuidas on võimalik ravimite abita uneprobleeme vältida – tõhusateks vahenditeks on näiteks piisav liikumine, enesehüpnoos, lõõgastumine, hea muusika ja kognitiiv-käitumisteraapia.

Jõuame taas toitumise juurde. Praktilise suunitlusega artikkel annab juhiseid sellest, kuidas söömisega und toetada, lisatud on ka näited und soodustavatest päevamenüüdest. Seejärel saame teada, kuidas toiduvalik aitab organismil unehormooni melatoniini toota, mis toitained seda protsessi toetavad ja missugustes toitudes leidub rohkesti melatoniini valmiskujul. Ei saa mööda minna ka alkoholi seostest unega – näeme, et vastupidiselt levinud arusaamadele tuleks pigem rääkida selle seostest unehäiretega. Ning käsitlemist leiab veel üks toitumisega seotud tegur, mis und mõjutab – kehakaal. 

Viimastel ajal on hakatud unetuse ja peavalude ühe võimaliku põhjusena uurima toiduainetes leiduva ja organismis toodetava ühendi histamiini mõju, sel teemal kirjutatud artiklist saame asjast rohkem teada. Ning kindlasti on huvitav lugeda salatitaimes, tõsi küll eeskätt metsikus salatis leiduvatest ühenditest, mille oopiumilaadne toime võib samuti und mõjutada. Viimase lugemispalana tutvustame aga piparmünti – maitse- ja ravimtaime, mida on ammusest ajast ka unetuse vastu kasutatud. Artiklist leiate huvitavaid retsepte piparmündi kasutamiseks jookides, kastmetes ja toitudes.
 
Artiklid:
* Uni on organismile hädavajalik
* Uni, elustiil ja unehäired
* Unetuse vastu ravimiteta
* Kuidas söömisega und toetada
* Hea tervise ja une päevamenüü näited
* Toiduvaliku mõju unehormooni tootmisele
* Melatoniin, selle tootmine kehas ja sisaldus toitudes
* Melatoniini sünteesi mõjutavad toitained
* Alkohol ja uni
* Vähese une ja kehakaalu seosed
* Peavalu ja unehäired histamiinist
* Salatioopium
* Piparmünt
* Looduse väega toornäksid