• UNI JA UNETUS

UNI JA UNETUS

Nr. 8 / September 2013

Selles ajakirja numbris keskendume unele ja selle seostele söömisega. Teeme selgeks, miks meile uni üldse vajalik on, missugused asjaolud seda mõjutavad ja mis võib meiega unepuudusel juhtuda. Anname ülevaate unetuse tähtsamatest põhjustest ja näeme, et toitumisega seotud asjaolud ei ole nende hulgas sugugi vähemtähtsad. 

Artiklid:
* Uni on organismile hädavajalik. Funktsionaalse toitumise terapeut Annely Soots
* Unetuse põhjustest. Toitumisnõustaja Signe Muuk
* Uni, elustiil ja unehäired. Unearst Marlit Veldi (PhD)
* Unetuse vastu ravimiteta. Funktsionaalse toitumise teraeput Sirli Kivisaar
* Kuidas söömisega und toetada. Annely Soots
* Hea tervise ja une päevamenüü näited. Annely Soots
* Toiduvaliku mõju unehormooni tootmisele. Toitumisterapeut Siret Saarsalu.
* Melatoniin, selle tootmine kehas ja sisaldus toitudes. Annely Soots
* Melatoniini sünteesi mõjutavad toitained. Annely Soots
* Alkohol ja uni. Annely Soots
* Vähese une ja kehakaalu seosed. Tervisejuht-toitumisnõustaja Erle Jõema
* Peavalu ja unehäired histamiinist. Toitumisetrapeut Kristiina Singer
* Salatioopium. Annely Soots
* Piparmünt. Bioloog, Räpina Aianduskooli õppejõud Toivo Niiberg
* Looduse väega toornäksid. Kristiina Singer
 

Uni ei anna uuta kuube, magamine maani särki. Nii arvas vanarahvas. See näitab, et magamisse suhtuti mõningase üleolekuga - tööd oli vaja teha! Ja ega und peetud ainsaks ajaraiskajaks. Siinkirjutajale meenub, et tema taluperemehest vanavanaisa olevat lõunalauas suuremat lusikat nõudnud, et saaks söömisega rutem ühele poole ja kiiremini tagasi tööd murdma. Paraku aga pole ilma kosutava une ja tervisliku söömiseta meist kellestki õiget töötegijat.

Kuube ja särki (ammugi mitte maani särki) uni tõesti ei anna, kui just sellesisulist unenägu ei juhtu nägema. Küll aga parema tervise. Samas võivad uneprobleemid tervise sootuks röövida.

Selles ajakirja numbris keskendumegi unele ja selle seostele söömisega.

Ajakirja toimetaja Urmas Soots